ES

ES

ES

ES

فوبیای ترس از ام‌اس

بیماری ام اس از جمله بیماری هاییست که در کشور ما کابوس خانمهای جوان محسوب می شود. این بیماری که تاثیرات عصبی شدیدی دارد در ایران و در مناطق شهری نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است . 

بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی باید در هر 100هزار نفر، سه نفر به ام‌.اس مبتلا باشند که بر اساس محاسبات اکنون باید دوهزار مبتلا به ام‌.اس در ایران داشته باشیم. این درحالی است که در کشور ما حدود 50 هزار مبتلا به ام‌اس زندگی می‌کنند و محققان و متخصصان موفق به یافتن علت این افزایش بیش از اندازه مبتلایان نشده‌اند. استان تهران و سپس استان اصفهان بالاترین آمار مبتلایان به ام‌.اس را از آن خود کرده‌اند و میانگین سنی ابتلا به ام‌.اس 20 تا 35 سال است و زنان بیشتر از مردان درگیر آن می‌شوند.

 فوبیای ترس از ام اس  

ترس و توهم بیماری ام اس آن‌قدر شیوع پیدا کرده است که محمدحسین پاکدامن رییس بیستمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در اولین نشست علمی جراحان و متخصصان مغز و اعصاب به «اپیدمی شدن ترس ابتلا به ام. اس» اشاره کرد و گفت‌: « ترس از ابتلا به ام‌ اس در کشور افزایش پیدا کرده است و متاسفانه هر کس که علائمی مانند گزگز دست داشته باشد، گمان می‌کند به ام‌ اس مبتلاست و به پزشک مراجعه می‌کند، این در حالی است که چنین علائمی لزوما به معنای ابتلا به ام‌ اس نیست.»


وی همچنین افزود:«متاسفانه بیماران به پزشکان اصرار می‌کنند که آزمایش ام‌آر‌آی را برای آنها تجویز کنند، چرا که از ابتلا به ام‌ اس وحشت دارند، البته متاسفانه گاهی اوقات تکنیسین‌های رادیولوژی با دیدن نتیجه ام‌ار‌آی برای بیمار تشخیص ام‌اس می‌دهند، در حالی که تشخیص ابتلا به این بیماری، به این راحتی‌ها نیست. گاهی اوقات به علت تشخیص نادرست، برای بیماران داروهای ام‌اس تجویز می‌شود، بدون آن که آنها به این بیماری دچار شده باشند. بر اساس آمارهای جهانی، حدود یک سوم بیمارانی که ام‌اس قطعی دارند، کاندیدای درمان با داروهای ام‌اس هستند.»  


در کشور ما تهران و اصفهان و به ویژه شهر مبارکه بالاترین درصد ابتلا به ام اس را به خود اختصاص داده اند.به اعتقاد بسیاری از پزشکان نورولوژیست آمار بیماران ام.اس استان اصفهان به طور میانگین، 60 نفر در هر 100 هزار نفر است که از میانگین جهانی نیز بیشتر است. در چند سال گذشته، تشکیل پرونده‏‌های فراوان بیماران ام.اس در بیمارستان‏‌های اصفهان و مقایسه آن با آمارهای کشور، موجب شده است برخی این استان را پایتخت بیماری ام اس در ایران بنامندکه البته شهر مبارکه نیز یکی از شهرهاییست که در صد ابتلا در آن از میانگین جهانی بالاتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.